Week #3 Blue mountains - Sydney - Byron bay - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Mark Slotman - WaarBenJij.nu Week #3 Blue mountains - Sydney - Byron bay - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Mark Slotman - WaarBenJij.nu

Week #3 Blue mountains - Sydney - Byron bay

Blijf op de hoogte en volg Mark

22 Januari 2016 | Australië, Airlie Beach

Hi dutchies and hello week 3 of Australia! De week dat iedereen gezellig kerst gaat vieren met hun familie... Helaas zit onze familie 16000 km verderop deze aardbol, maargoed dat derft de pret niet! eerst maandag maar is even doornemen. En oja, nog wat vergeten over die zondag, tijdens het avond eten komen we Johannes tegen, een gast uit Oostenrijk die met ons de volgende dag wel een hike wil doen.

Maandag 21 dec:
We staan rond 10 uur op en meeten Johannes in de keuken, ontbijten en dan gaan. Het regent vandaag helaas, en het is enorm mistig, toch doorgaan want we zijn maar een paar dagen in katoomba, onderweg naar the blue mountains een bakje koffie halen om goed wakker te worden en dan het regenwoud in, waar het verrassend droog is door het blader dak, natuurlijk drupt het wel maar prima te doen, en eigenlijk nog mooier om hier te lopen terwijl het regent! Na 2 uur lopen komen we aan het einde van het pad en twijfelen we of nog verder gaan, uiteindelijk besloten dat toch maar niet te doen aangezien we anders in tijdnood zouden komen, dit stuk zou bijna 8km zijn zonder een onderhouden pad... Er stond dan ook niet voor niks 'only for experienced walkers' wat wij natuurlijk nu ook wel zijn na 2 dagen lopen, not... We gaan terug naar boven met een kleine trein die de steilste helling percentage rails beklimt, althans dat beweert het bordje dat er bij staat. Eenmaal boven gekomen staan we weer op het uitkijk punt van the three sisters, waar we de vorige dag nog een fantastisch uitzicht hadden is nu niks meer te zien, de regen komt natuurlijk ergens vandaag, juist ja uit wolken en aangezien je in de bergen nogal hoog staat stonden wij en alle Aziatische toeristen midden in de wolken, wat weer resulteerde in een uitzicht op wolken en mist, je kon ongeveer 5-10 meter voor je kijken, en dan nog staan alle toeristen foto's te maken... Wat nergens op slaat want je kunt alleen de railing zien, Haha pech voor hun! Waarschijnlijk allemaal voor 1 dag hierheen gekomen om alles te bewonderen. Verder die dag is niet zo bijzonder: eten, biertje doen en wat praten met de mensen die we zaterdag hebben ontmoet. Volgens mij zijn wij als enige die dag uit het hostel geweest om een hike te doen.

Dinsdag:
Net zoals gister staan we rond 10 uur op, ontbijten tas inpakken met water en eten en dan op pad, vandaag gaan we een experienced walk proberen, uitleg heb ik al enigszins gedaan gister, deze hike zal vol watervallen zitten en hele steile trappen omhoog en omlaag, tot de laagste gronden van the blue mountains.
Ook vandaag regent het, harder dan de dag ervoor, maar we gaan gewoon op pad, met onze poncho's aan natuurlijk. Tijdens de hike super mooie natuur gezien, een tocht die ik nooit meer hoop te vergeten, net zoals alle andere dagen tot nu toe! Aan het einde van de hike moeten we de giant stairway weer gebruiken, nu alleen omhoog ipv omlaag, wat nog best zwaar is na een tocht van 14,5 km klimmen en lopen. Eenmaal boven gekomen lopen we terug over de rand van het ravijn waar we zojuist beneden hebben gelopen, ik schat dat we die dag z'n 20km hebben gelopen en misschien nog wel iets meer, mooie afsluiter dus van deze 3 dagen Blue Mountains! Na terugkomst bij het hostel, gooien we ons avondeten naar binnen en relaxen wat na in de lobby onder het genot van een biertje en in gezelschap van de Engelsen, Johannes is inmiddels vertrokken richting Sydney maar we hebben afgesproken om elkaar weer te meeten ergens langs de oost kust, leuke klik met die gast.

Woensdag:
Vandaag gaan we weer terug naar Sydney! Ik weet niet of ik dit al had verteld maar zo ja, dan nogmaals: Tunnis heeft een jongedame ontmoet (Katie) en deze fantastische meid heeft ons uitgenodigd om een paar nachten te blijven slapen in het huis waar zij op moet passen terwijl de eigenaren op reis zijn in Nederland! Dus ozy's eruit, dutchies erin. (Terug naar die ochtend) backpack vol proppen met alle zooi die we mee sjouwen, uitchecken en ontbijten en dan richting de trein. We hebben afgesproken om Katie en een vriendin (Nina) te meeten ergens in Sydney, ze waren alleen wat aan de late kant wat ons de kans gaf om alvast een Greyhound bus ticket te regelen voor onze reis naar Bayron bay, Gold Coast en Brisbane. Een beetje stom was, het kantoor van Greyhound zat 1 station voor het station waar wij waren uitgestapt om de dames te meeten... Dan maar weer terug, die ticket moeten we hoe dan ook hebben en we zijn nu dichtbij (money wasting). Na het boeken van onze tickets en het eten van een veel te duur broodje vis ($8) meeten we de dames op het station, en besluiten we om naar New Town te gaan, (een wijk in Sydney) om wat te eten en te drinken, we hoeven geen geld te betalen voor de komende 2 nachten dus hebben we wel wat geld over voor een goede maaltijd. Na het vinden van een leuke pub, een lekker broodje hamburger en meerdere glazen bier te hebben genuttigd, komen we erachter dat we in een homo bar zitten... En dat verklaart dan ook waarom er alleen maar mannen zaten die ons constant in de gaten hielden, biertje in de nek en wegwezen! Na het verlaten van deze pub krijgen we te horen dat New Town een soort van ontmoet plek is voor homo's, maar dat er wel leuke tentjes zijn waar je goed kan eten en dat dat de reden was dat we hier heen zijn geweest. Maargoed, hierna zijn we naar Darling Harbour gegaan, een mooie haven waar je vele restaurants en pubs kan vinden om een avondje te genieten. Vervolgens pakken we de bus naar Calloroy, vlak bij het hostel waar we eerder verbleven staat het huis waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. Die avond drinken we wat, hebben een paar goeie gesprekken en gaan uiteindelijk rond 3 uur slapen.

Donderdag:
Rond 12 uur uit bed en op naar het strand voor een middagje relaxen, (alsof we dat nog niet genoeg hebben gedaan) heerlijk weer om een power napje te doen op het strand, na 3 uur slapen word ik weer wakker, mooi verkleurd maar net niet verbrand, factor 50+ is m'n redmiddel gelukkig... We besluiten om te gaan bbqen die avond, en gaan naar de supermarkt om de nodige dierlijke voedingsmiddelen te halen, eindelijk een keer wat anders dan brood, ei, pindakaas met jam of pasta! Vandaag staan er; worstjes, hamburgers, biefstukken en een fantastisch lekkere aardappel salade op het menu. Na het vol maken van onze magen blijkt er veel te veel te zijn wat een goede reden geeft om morgen als ontbijt nogmaals te gaan bbqen, puik idee al zeg ik het zelf. Nina besluit om uit te gaan en ben maar met haar mee gegaan, is kijken of er nog wat mensen van het hostel rondlopen en dat is zo, dus drinken wat, spelen een paar spelletjes en om 12 uur wenst iedereen elkaar prettige kerstdagen. Die nacht duurde nog lang daarna, maar heb het zeker leuk gehad!

Vrijdag:
Het idee was om te gaan bbqen in de ochtend, uiteindelijk werd dat doorgeschoven naar de middag aangezien iedereen pas rond 3-4 uur wakker was, en hele dag geslapen... Normaal ben ik er niet zo van maar na een paar weken niet zo veel uitvoeren begint m'n lichaam er aan te wennen dat het de tijd en rust kan en mag nemen als dat nodig is... Aan de ene kant wel lekker aan de andere kant ook weer niet, je vergooit zo je dagen af en toe. Goed dan, wakker worden douchen en de bbq aan slingeren! Tijd voor ontbijt, lunch en diner in 1, machtig lekker gegeten en na het eten was het dan tijd om afscheid te nemen van Katie, we moesten onze bus halen in Sydney, om de 12 uur durende reis naar Byron Bay te maken, nu starten we eindelijk aan onze reis langs de oostkust, op naar Cairns! We stappen rond 11 uur savonds in de nachtbus, de eerste keer slapen in een bus! In het begin was dat toch nog wat lastig aangezien we de hele dag al geslapen hadden en heb dan ook de eerste 2 stops nog buiten gestaan, om te roken en wat te eten enzo, en om bij een tankstation een belachelijk bedrag van 63,00 dollar voor een pakje shag te betalen, hier gaat een knop voor me om en ben me nu echt bewust hoe duur die rommel is hier, dus besluit voor mezelf om binnen een maand te stoppen (ik ben nu "22 januari" 5 dagen gestopt)

Zaterdag:
We komen rond 12 uur aan in byron bay, na een toch wel prima busrit en voldoende slaap, ik werd rond 11 uur wakker en toen was het dus nog maar een uurtje rijden, we besluiten om vaker de nachtbus te pakken als dat mogelijk is. Na het verlaten van de bus en het pakken van onze spullen staat de volgende taak op het programma, een hostel zoeken in het afgeladen dorpje... Aangezien het bijna oud en nieuw is en iedereen kerst net achter de rug heeft zitten zo goed als alle hostels langs de oost kust vol, en omdat wij niks boeken van te voren is dat best risicovol en zal er een dag komen dat we geen slaap plek hebben. Gelukkig hebben we weer is mazzel en staat er een jonge dame bij de busstop klaar om Backpackers naar het hotel te brengen waar zij voor werkt. Ik loop direct naar haar toe en vraag of ze nog 2 bedden vrij heeft, ze belt met de receptie en na een paar seconden kijkt ze ons met een big smile aan, MOOI wij hebben een plekje! Een hostel dat ongeveer 50m van het strand verwijderd is en er goed uitziet. So, Byron bay it is... dit dorpje staat bekend om z'n uitgaansgelegenheden, de surf, de bijna te relaxte vibe, hippies en ongeveer 9/10 mensen rookt hier een jointje savonds voor het slapen gaan, en als je dan verteld dat je uit Nederland komt, zegt dat al genoeg voor de meeste mensen, (Nederland -> Amsterdam -> wiet roker) Ummh... Nee, dit zullen we nog wel vaker uit moeten gaan leggen denk ik. Anyway, kan me niet veel van deze dag herinneren en dat zal te maken hebben met de busreis en met feit dat we niks hebben gedaan, boodschappen en eten koken zullen waarschijnlijk de 2 belangrijkste dingen zijn geweest die dag.

Zondag: na weer een nachtje slapen in een bed kan ik toch wel zeggen dat dat beter is dan slapen in een bus... Ik besluit die dag te gaan surfen, niet de beste dag voor een beginner aangezien de surf best wel hard is vandaag, sterke snelle golven met gevolg, meerdere faceplants en een paar harde klappen op het surfboard, dat neemt niet weg dat ik er van heb genoten en dat het het geld waard was om te oefenen vandaag, uiteindelijk zul je ook dit soort surf condities leren te surfen dus weet ik wat me te wachten staat als ik later in m'n reis daar tijd voor heb. Na een heerlijk dagje actief zijn besluiten we om naar de bottleshop te gaan om een paar potjes bier te halen, tijdens het nuttigen van deze potjes bier ontmoeten we 2 Duitser, 2 Fransen en 2 Australiërs. Leuke gesprekken over de verschillen tussen steden in Ozzy en verschillen tussen landen, dit zijn in mijn opzicht de normale gesprekken overal waar je komt maar dit was zeker anders en veel leuker. Na 10 uur besluiten we om met de 2 Duitsers naar een bar te gaan waar een neon party aan de gang blijkt te zijn, uiteraard moeten wij daar ook aan mee doen! Fantastische avond gehad daar, en dan is het alweer maandag... Voor zover week 3!

Sorry dat de verslagen een beetje vertraging hebben maar door alle indrukken die je overal maar weer krijgt heb ik of geen tijd of geen zin om te gaan typen, tis vooral geen tijd natuurlijk :D want vind schrijven gek genoeg best wel leuk, en word steeds leuker momenteel, en het is leuk om de dagen weer naar boven te halen en op te schrijven, en zeker als ik dan ook nog zoveel positieve reacties krijg! Ik zal proberen om komende bus reis week 4 te schrijven! En daarna word het pas weer in het vliegtuig voor ik tijd heb ben ik bang.

En nog wat anders, had kerst toch liever thuis gevierd met iedereen, leuke ervaring om het is anders te doen maar niet de leukste manier.
Goed dan, tot de volgende!

Cheers!

• 22 Januari 2016 - 08:57

Marja:

Dankjewel Mark!
    Van jouw reis genieten we lekker mee;-)

• 22 Januari 2016 - 14:13

Anneke Aalvanger:

leuk joh!
    leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven
    ben nu al benieuwd naar je volgende verslag :-)
    veel plezier samen
    groeten anneke

• 22 Januari 2016 - 19:36

Freek Jan En Adrie Aalbers:

Hoi Mark......wat een geweldig verhaal,je beleefd daar wel heel wat anders dan werken in de hollandse bollen.Mooi dat je er van geniet en steeds weer nieuwe dingen meemaakt.We zien steeds weer uit naar een verhaal van je.......bedankt. Groet en liefs van ons uit een winters Balkbrug.

Verslag uit: Australië, Airlie Beach

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland

Mijn eerste reis, en direct goed al zeg ik het zelf, voor 7 maanden naar Australië & Nieuw Zeeland, en proberen zoveel mogelijk te gaan zien.
Ik ga samen met Tunnis een kameraad van mij, die de eerste 4 maand mij zal vergezellen, hij zal 1 april weer in Nederland moeten zijn om te werken dus dat betekend dat ik vanaf dan nog 3 maand in mijn eentje te besteden heb.
Aanstaande maandag 30 November zullen we vertrekken vanaf Schiphol, Amsterdam om naar Bangkok, Thailand te vliegen waar we 3 dagen zullen blijven om de stad wat te bekijken.
Vervolgens zullen we 4 december doorvliegen naar Taipei, Taiwan waar we 1 dag zullen blijven en ook daar de tijd hebben om nog een paar bezienswaardigheden te bewonderen.
Tenslotte vliegen we naar Sydney, en vanuit daar zal het backpack avontuur gaan beginnen.
Vanaf Sydney zullen we naar de volgende steden reizen: Brisbane, Cairns, terug naar Sydney, vanaf daar vliegen we naar Christchurch (NZ) om vanaf daar over de beide eilanden van Nieuw Zeeland te reizen.
Uiteindelijk vliegen we terug naar Sydney vanaf Auckland (NZ), zodra we daar terug zijn zal Tunnis terug naar Nederland gaan en zal ik mijn reis voortzetten naar: Canberra, Melbourne, Adalaide, en als het lukt Alice Springs.
Ik zal proberen minimaal 1x per week een verslagje te schrijven van hoe het gaat en waar ik ben, en natuurlijk de nodige foto's toevoegen.

Groeten!